پژوهشی

محلی برای مقالات وبررسیهای علمی وپژوهشی.

محلی برای مقالات وبررسیهای علمی وپژوهشی.

پارامترهای طرح امکان سنجی

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹ ق.ظ

  

ضمیمه_1

1 -1 - تعریف مطالعه امکان سنجی (Feasibility Study: FS)   

مطالعه امکان سنجی جهت درک قابلیت اجرای یک ایده کسب و کار انجام می شود و هدف آن حفاظت از هرگونه اتلاف در سرمایه گذاری بوده و قبل از سرمایه گذاری صورت می گیرد. یک مطالعه کامل امکان سنجی سناریوهای ممکن برای چگونگی اجرای ایده را نیز مقایسه می کند. مطالعه امکان سنجی شامل محاسبات، تحلیلها و تخمین هایی است که منعکس کننده پتانسیل سودآوری ایده کسب و کار می باشند.  

  

سرفصل های مطالعه امکان سنجی 

• خلاصه اجرایی  

خلاصه ای از تمامی بخش های کلیدی مطالعه امکان سنجی است که باید بعنوان یک سند مستقل قابل استفاده باشد.  

• محصول/خدمت 

توصیف نوع و ماهیت محصول یا خدمت مورد مطالعه، کاربری، مواد اولیه و اجزاء کلیدی و منابع تهیه و میزان دسترسی آنها، چگونگی آزمایش محصول  

• فناوری 

ارائه اطلاعات فنی و تخصصی بیشتر در مورد محصول یا خدمت و نیازهای تحقیق و توسعه  • محیط بازار 

تعریف و توصیف بازارهای هدف و شفاف سازی چگونگی بهره مندی مشتریان و مصرف کنندگان از مزایا و چرایی و چگونگی خریداری کالا، محصولات و خدمات 

• رقابت  

توصیف رقابت مستقیم و غیر مستقیم در بازارهای هدف، سهم بازار، منابع، استراتژیها و نقاط قوت و ضعف رقبای کلیدی، موانع ورود، وپژگی منحصر بفرد (مزیت) محصول/خدمت مورد مطالعه، امکان تقلید و تخمین زمان لازم برای تقلید   

• صنعت  

تعریف و توصیف روشن از بخش صنعتی است که شرکت در آن فعالیت خواهد کرد. شامل اندازه، میزان رشد و چشم انداز آن، عرضه و تقاضا و روندهای آن، نیروهای پیشران بازار آن نظیر نوآوری، تغییرات فرهنگی و مقررات  

• مدل کسب و کار 

توصیف مدل و چگونگی کسب درآمد شرکت  

• استراتژی بازاریابی و فروش 

استراتژی های اساسی بازاریابی و فروش، همکاری های استراتژیک، استراتژی توزیع، استراتژی قیمت گذاری و حاشیه سود مورد انتظار ،و هزینه های مورد نیاز بازاریابی   

•  نیازهای تولید/عملیات  

توصیف و توضیح برآورد هزینه ها، ایجاد و ارائه محصولات و خدمات نهایی  • مدیریت و نیروی انسانی  

پیش بینی فهرست مدیران، پرسنل، عناوین، پست ها، سوابق، تجارب، مهارتها و میزان برآورد هزینه ها.  

• مالکیت معنوی  

توصیف خلاصه اختراعات ثبت شده، کپی رایت ها و علائم تجاری بدست آمده  

قوانین و مقررات کلیدی دولت در ارتباط با برنامه های زیست محیطی و دفع زباله و برنامه های شرکت جهت انطباق با آنها   

• مقررات (قانونی/زیست محیطی) 

قوانین و مقررات کلیدی دولت در ارتباط با برنامه های زیست محیطی و دفع زباله و برنامه های شرکت جهت انطباق با آنها   

• عوامل مهم مخاطره آمیز (ریسک) 

توصیف و پیش بینی خطرات مهم بحران ساز رو در رو با شرکت و ارائه استراتژی های لازم  • ملاحظات زمانی  

تهیه لیست جدول زمانی / فرصتی رویدادهای مهم سرمایه گذاری شرکت   • پیش بینی های مالی 

پیش بینی های مالی و ارائه فرضیه های کلیدی و اساسی   • نیاز های سرمایه ای و استراتژی تأمین مالی 

پیش بینی و تعیین میزان حقوق صاحبان سهام شرکت و زمان شروع و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران  • توصیه نهایی 

توصیه های نهایی برای اجرا/عدم اجرای ایده کسب و کار   

 

   

ضمیمه 2)  

 (Business Plan: BP) تعریف طرح کسب و کار - 2- 1

طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح داده و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. طرح کامل کسب و کار شامل استراتژیها و تاکتیک های شروع ،رشد و پایداری کسب و کار بوده و به نحوه تأمین مالی و جذب سرمایه در مراحل مختلف نیز توجه دارد.  

  

سرفصل های طرح کسب وکار  

  

• معرفی 

- مشخصات متقاضی  

- مشخصات محل اجرای طرح  

- عنوان محصول یا خدمات  

- ظرفیت تولید سالانه محصول  

- قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار  

- میزان سرمایه گذاری  

- میزان اشتغال زایی طرح  

- اعلام محرمانه بودن طرح  

• خلاصه مدیریتی 

- توصیف زمینه و موضوع اصلی کسب و کار  

- ماموریت و اهداف اصلی کسب و کار  

- فرصت و راهبرد  

- پروژه و بازار هدف  

- مزیتهای رقابتی  

- سود دهی و توان جمع آوری آن  

- تیم کاری  

- اطلاعات مالی از وضعیت گذشته و برنامه ریزی برای آینده  

• تجزیه و تحلیل صنعت: 

1-  تجزیه و تحلیل محیطی:  

- محیط کسب و کار  

- فرهنگ  

- اقتصاد  

- تغییرات جمعیتی  

2-  تجزیه و تحلیل بازار:  

- اندازه بازار و نرخ رشد  

- بررسی روندهای بازار  

- ساختار بازار  

- بررسی رقبا  

- تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا  

- بررسی فرصت صادرات و واردات محصول  

- بررسی قیمت  

• تجزیه و تحلیل فنی: 

- رویه ها و فرایندهای تولید  

- تکنولوژی تولید  

- منحنی عمر تکنولوژی  

- هزینه های دستیابی به تکنولوژی  

- دانش فنی موجود در خصوص بهره برداری از تکنولوژی  

- پتانسیل نیروی انسانی موجود در خصوص استفاه از تکنولوژی  

• دورنمای شرکت /شرح کسب و کار 

- معرفی شرکت  

- اهداف، چشم انداز و ماموریت  

- راهبردها (تولید، فروش و خدمات)  

- برنامه ها  

• معرفی محصول  

- معرفی محصولات  

- مزیتهای رقابتی محصولات  

- معرفی آمیخته بازاریابی محصولات  

• برنامه عملیاتی و تولید 

- فناوری و روش تولید مناسب  

- مراحل یا فرایند تولید  

- نمودار فرایند تولید  

- برنامه کنترل کیفیت  

- برآورد فضای مورد نیاز طرح  

- برآورد امکانات و تاسیسات مورد نیاز طرح  

- برآورد نیروی انسانی مورد نیاز  

- برآورد منابع مورد نیاز  

- پیش بینی تولید و فروش محصول  

- ظرفیت کامل تولید  

- مواد اولیه و بسته بندی  

• برنامه بازار یابی: 

-  تجزیه و تحلیل بازار  

مشتریان  o اندازه بازار و روندهای آن  o تخمین سهم بازار و فورش  o ارزیابی آینده بازار  o رقابت، حساسیتها و تهدیدها  

-  راهبردهای بازاریابی  

o قیمتگذاری o تبلیغات  o شیوه فروش  

o توزیع o سیاستهای خدماتی و گارانتی  

• ساختار سازمانی 

- تیم مدیریت  

- منابع انسانی  

-شرح وظایفها  

- حدود و اختیارات اعضای تشکیلات  

• برنامه زمانبندی و عملیات 

- عملیات ساختمانی و محوطه سازی  

- انتقال فناوری  

- اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی  

- خرید ماشین آلات تولیدی  

- تهیه مواد اولیه  

- راه ا ندازی آزمایشی  

- راه اندازی تجاری  

• ارزیابی و مدیریت خطر پذیر 

- تغییرات در نرخ بهره و نوسانات نرخ ارز  

- قوانین و مقررات و سیاستهای اقتصادی  

• برنامه مالی 

- برآورد سرمایه ثابت و سرمایه در گردش  

- برآورد هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه استهلاک  

- برآورد هزینه تولید سالانه  

- برآورد نحوه سرمایه گذاری  

- کنترل هزینه   

- و موارد مرتبط دیگر  

• برنامه های طرح و توسعه 

- توسعه موقعیتها و وظایف   

- فرآیندهای جدید در زمینه تولید و بسته بندی  

- بهبود محصول و محصولات جدید  

• ارزیابی کسب و کار 

مستندات طرح کسب و کار یکی از ارکان اصلی در برقراری ارتباط با نهاده و سازمانی مالی و اعتباری است بدین منظور کسب و کار در بخش ذیل مورد ارزیابی قرار می گیرند: 

- ارزیابی فنی:هدف از اجرای این ارزیابی حصول اطمیان از صحت مبانی و شاخص های فیزیکی تاثیرات قوانین موجود در تهیه ماشین الات، نیروی انسانی متخصص، فناری و مولفه های عملیاتی اجرا طرح است.  

- ارزیابی اقتصادی و بازار: هدف از ارزیابی اقتصادی شناخت شاخص های یک کالا از نظر عرضه، تقاضا، قیمت فعلی و پیش بینی موارد فوق در یک دوره زمانی معین و برآورد کمبود یا مازاد کالا در آن دوره زمانی است.  

- ارزیابی مالی: عبارت است از شناخت منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح و زمان باز پرداخت آنها و همچنین پیش بینی خطرهای احتمالی، سرمایه گذاری مطلوب و سود آوری قابل انتظار  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.